Outlook account geblokkeerd

  • Post
    gerardje7
    Bijdrager
    Hallo allemaal,

    Ruim een maand geleden (25 mei om precies te zijn) is mijn Microsoft account vergrendeld. Het enige wat ik nog te zien krijg ik een melding dat mijn account vergrendeld is vanwege bepaalde activiteit dat in strijd is met de Microsoft-servicesovereenkomst. Vervolgens wordt je doorgestuurd naar een formulier die je kunt invullen om een appeal te starten.

    Nu heb ik echt geen idee wat nu exact de reden zou kunnen zijn voor deze vergrendeling. Mijn account is al meer dan 15 jaar oud. Ik gebruik een sterk wachtwoord dat ik nergens anders gebruik en heb 2FA aanstaan m.b.v. een tweetal hardware security keys (YubiKeys). Verder heb ik ook geen idee wat er veranderd is de laatste maanden wat een vergrendeling zou kunnen veroorzaken. Het was voor mij business as usual. Ik gebruik mijn Microsoft hoofdzakelijk voor privé dingen, en daardoor is de impact voor mij persoonlijk nu ook heel groot. Al onze familie foto’s staan op OneDrive, mijn hele mail archief in Outlook.com, de licenties voor Windows en Office 365 (Microsoft 365 family) zijn gekoppeld aan dit account. Dat ben ik nu allemaal kwijt…

    Het enige wat naar mijn beeld anders dan normaal was is dat ik via Google Takeout al mijn familie foto’s uit Google Photos heb gedownload en geüpload naar OneDrive met de intentie om alles onder mijn Microsoft account te hangen. Hier zitten o.a. ook foto’s bij van mijn kinderen in bad en ik heb ze dus in bulk geuload, dus wellicht dat mijn account door een algoritme geblokkeerd is. Maar dat is slechts een vermoeden.

    Ik heb het eerder genoemde appeal formulier meteen dezelfde dag ingevuld. Na het invullen van het formulier staat aangegeven dat je binnen 24 uur antwoord dient te krijgen. Een paar minuten later kreeg ik echter een automatische mail waarin staat dat het mogelijk langer duurt i.v.m. grote drukte. Na 36 uur vond ik het te lang duren en heb ik het formulier nogmaals ingevuld.

    Dat het ‘iets’ langer duurt is een understatement. Pas na 11 dagen kreeg ik een reactie, wat net zo goed door een bot geschreven kon worden:

    Hi,

    Microsoft disabled access to the account due to a serious violation of the Microsoft Services Agreement https://www.microsoft.com…ault.aspx#3_codeOfConduct.

    As stated in the Microsoft Services Agreement, you will no longer be able to access any Services that require a Microsoft account.

    For any subscriptions associated with the account, Microsoft will immediately cease charging the credit card on file for recurring charges.

    Jeff

    Microsoft Online Safety

    toon volledige bericht

    Ook de reactie op het tweede formulier dat ik ingevuld had was nogal nutteloos:

    Hi ,

    We evaluated your appeal and verified your account was properly closed for a serious violation of the Microsoft Services Agreement .https://www.microsoft.com/servicesagreement/default.aspx#3_codeOfConduct.

    Pursuant to our terms, we cannot reactivate your account, nor provide details as to why it was closed.

    This represents Microsoft’s final communication regarding this account.

    Jed

    Microsoft Online Safety

    Hier heb ik dus helemaal niets aan… Het hele verhaal dat ik geschreven had in het formulier is ook niet geciteerd ofzo, gelukkig was ik destijds zo slim om dat in een kladblok bestandje op te slaan. Wat mij vooral ook stoorde was het zinnetje “<i>Pursuant to our terms, we cannot reactivate your account, nor provide details as to why it was closed.</i>” in de tweede mail.

    Kort door de bocht: je bent schuldig en het is terecht en we vertellen je niet waarom.
    Dat mag toch helemaal niet? Nu moet ik mijn eigen onschuld gaan bewijzen terwijl ik geen idee heb waarvan ik beschuldigd wordt… Strookt niet helemaal met het Nederlandse recht volgens mij.

    Enigszins geïrriteerd door de magere reactie en houding van deze Microsoft medewerkers heb ik een reactie geformuleerd waarin ik onder andere ook een kopie van mijn data opvraag conform de GDPR / AVG wetgeving. De insteek was dat als ik geen toegang meer krijg tot mijn account, ik dan in ieder geval wel mijn persoonlijke data terug wil.

    Hello Jeff,

    Thank you for your response. Unfortunately you didn’t answer the question that I wrote in my support request, which I cited for completeness below.
    I’d like to know exactly which part of the Microsoft Services Agreement is violated. I have absolutely no idea why my account has been disabled.
    Not knowing which violation I’m being accused of makes it hard for me to have any form of contact about a possible reinstatement of the said account.

    We are now 11 days further and I’m still locked out of my email account, cloud storage account and other services. This is making a major impact on my personal life.
    The original request form states that I would be contacted within 24 hours after sending my response ticket.
    Later I received an email that said the response might be delayed due to high volumes. But 11 days instead of 24 hours?!
    I do hope that your response on this email will not take that long..

    Because I do not know how long this support request will take and because I’m not sure if my account will ever be reinstated I’d like to make a formal request to receive a complete copy of all my personal data.
    This is according to the ‘Right of Access’ as is described in the EU General Data Protection Regulation (GDPR), specifically article 12 and article 15 amongst others.
    Please send me my personal data free of charge within a month, before 5 July 2020.

    Met vriendelijke groet,

    Gerard de Leeuw

    toon volledige bericht

    Ruim 2 weken later zat er nog steeds geen reactie in mijn mailbox, dus toen heb ik er nog maar een vervolgmail achteraan gestuurd:

    Dear sir/madam,

    It’s now been over 2 weeks since I sent the email below and I still haven’t received any response. Furthermore I still don’t know the reason why my account is closed, which is kind of frustrating because I sincerely have no idea why all of this has happened. I’d very much like to regain access to my account so I can access my email and personal files again.

    If reinstating my account is completely out of the question then I’d like to receive a copy of my personal data as requested in my previous email. Please note that this request should be handled before 5 July 2020. If you do not comply to my request I will have to take legal actions.

    Sincerely,
    Gerard de Leeuw

    Parallel aan het sturen van deze vervolgmail heb ik ook de hulp ingeschakeld van een Microsoft accountmanager waar ik contact mee heb voor werk-gerelateerde zaken. Hij heeft voor mij wat rondgevraagd om de reden van vergrendeling te achterhalen en of er wellicht een kans is op het ontgrendelen van mijn account. Het antwoord was ondanks zijn welwillendheid helaas teleurstellend:

    Hoi Gerard,

    Ik heb zeker rondgevraagd maar helaas heb ik nog geen oplossing voor je.
    Jouw account is geblokkeerd door ons Cyber Defense Operations Centre na een violation van onze Microsoft Services Agreement.
    Helaas heb ik geen ingang vanuit mijn rol voor tot CDOC voor consumenten accounts.
    Ik probeer nog verder te komen, maar ik hoop dat je nog reactie hebt gekregen vanuit jouw aanvraag.

    Groet,
    ***naam verwijderd i.v.m. privacy***

    Zoals jullie kunnen lezen is er een deadline van 1 maand voor het inwilligen van een verzoek tot inzage. Die termijn is afgelopen zondag verstreken zonder enige reactie vanuit Microsoft. Dus helaas heb ik nog steeds niet mijn persoonlijke data terug.

1 reactie aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Replies
    RaymondF
    Bijdrager
    Hallo Gerard,

    hoe is het afgelopen met bovenstaand probleem, heb je misschien nog een oplossing, ik zit namelijk met hetzelfde probleem.

    Groeten Raymond

1 reactie aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.