Ik heb een identieke ervaring zoals bechreven in de melding van Paul d.d. 11 juni 2020 die sinds 31 mei 2020 geen toegang meer heeft tot zijn documenten en foto’s op Onedrive. Ook ik ontving na het invullen van een formulier op
https://support.microsoft.com/nl-nl/help/13997/microsoft-account-locked-private, na enige tijd de volgende melding
Microsoft disabled access to the account due to a serious violation of the Microsoft Services Agreement https://www.microsoft.com/servicesagreement/default.aspx#3_codeOfConduct.
Deze gedragscode bevat zeer algemeen opgestelde regels waaruit ik op geen enkele wijze kan opmaken wat ik dan volgens Microsoft verkeerd heb gedaan. Bovendien wordt geen enkele bewijs aangedragen voor de stelling dat er regels zijn overtreden.
Een belangrijk uitgangspunt in elk rechtssysteem is het adagium: ‘Wie stelt moet bewijzen’. Waarom houdt Microsoft zich hier niet aan?
Microsoft hanteert een soort black-box die alle uploaded documenten en foto’s screent en bij twijfel over validiteit de gehele account vergrendelt. De vele Microsoft service medewerkers met wie ik sindsdien gecommuniceerd, hebben geen toegang tot de interne afdeling die hier over gaat.
Resultaat na ruim één maand duwen en trekken aan/bij Microsoft: nihil. Ik word zonder aanklacht gegijzeld!