Microsoft account vergrendeld en geen toegang meer tot mijn foto’s en video’s

Bijdrager
    Sinds 31 mei kan ik niet meer in mijn Microsoft-account inloggen waardoor ik onder andere niet meer bij mijn bestanden (vooral foto’s en video’s) op One drive kan. Verder kan ik geen Skype, Teams, Hotmail en Office 365 meer gebruiken. Die ochtend verscheen namelijk plots de melding dat mijn account vergrendeld was omdat bepaalde activiteit in strijd was met de service-overeenkomst. Ik begreep niet waarom dat ineens gebeurd was totdat ik in mijn mail een bericht las dat nieuwe apps waren verbonden met mijn Microsoft account:

Nieuwe apps verbonden met uw Microsoft-account

Microsoft-accountteam <account-security-noreply@accountprotection.microsoft.com>

Microsoft-account

Nieuwe apps hebben toegang tot uw gegevens

MyFiles is verbonden met het Microsoft-account st*****@hotmail.com.

Als u deze apps geen toegang hebt verleend, verwijdert u ze uit het account.

Uw apps beheren

U kunt zich ook uitschrijven of wijzigen waar u beveiligingsmeldingen wilt ontvangen.

Met vriendelijke groet,

Het Microsoft-accountteam

Toen ik dat las herinnerde ik me dat ik de avond ervoor een update op mijn Samsung S9 telefoon had laten uitvoeren waarbij Samsung cloud Gallery vanaf nu met je Microsoft account verbonden kan worden zodat je foto’s en video’s niet meer op de  Samsung cloud worden opgeslagen maar op je MS One drive. Ik dacht prima, dat is makkelijk en alles is automatisch geregeld. Voordien liet ik vanuit de One drive app al mijn zelf gemaakte foto’s en video’s in de Camera upload folder van One drive uploaden vanuit mijn telefoon. Die functie zou hiermee echter vervangen worden. Wat echter gebeurde is dat vanaf dat moment <u>alle</u> media op mijn telefoon werd geupload in een nieuwe locatie op One drive terwijl ik zelf altijd eerst de medialocaties kon selecteren. Ik kreeg tijdens het proces van synchronisatie foutmeldingen dat er niet gesynchroniseerd kon worden en dacht dat het kwam door de hoeveelheid aan gegevens die ineens moesten worden geupload.

Nadat ik de vergrendelingsmelding kreeg vroeg ik mij af of dit synchronisatieproces ervoor had gezorgd dat mijn account was geblokkeerd. Ik heb uiteraard eerst het compliancelock formulier ingevuld en kreeg direct daarop een automatisch bericht met een SIR-nummer en dat het langer kon duren dan normaal voordat er response op zou komen. Ik heb hierover met Microsoft gebeld en kreeg uiteindelijk iemand aan de lijn die mij kon vertellen dat het wel vaker gebeurde dat foto’s en video’s in Whatsapp ervoor konden zorgen dat je de Service agreement overtreedt, maar dat ik me vooral geen zorgen hoefde te maken en alleen geduld moest hebben totdat het probleem werd opgelost. Ik was enigszins gerustgesteld aangezien ik op One drive een enorme hoeveelheid fotos’en video’s van mijn familie, vakanties en andere gebeurtenissen heb staan van de afgelopen 16 jaar. Waardevolle herinneringen uit die tijd die ik niet meer op andere locaties had staan dan op One drive waren ineens niet meer bereikbaar, wat een ramp!

In de tussentijd heb ik via Twitter nog contact gehad met Microsoft support (@MicrosoftHelps) om achter mijn verzoek/case aan te gaan Zij konden mij niet veel meer melden dat ze het hadden geëscaleerd en dat ik geduld moest hebben en vooral geen zorgen hoefde te maken.

Op 9 juni kwam er dan eindelijk een mail als reactie op mijn complinacelock formulier met het SIR nummer met onderstaande inhoud:

Hi,

Microsoft disabled access to the account due to a serious violation of the Microsoft Services Agreement https://www.microsoft.com/servicesagreement/default.aspx#3_codeOfConduct.

As stated in the Microsoft Services Agreement, you will no longer be able to access any Services that require a Microsoft account.

For any subscriptions associated with the account, Microsoft will immediately cease charging the credit card on file for recurring charges.

Renzy

Microsoft Online Safety

Dit bericht sloeg bij mij in als een bom en ik was en ben nog steeds radeloos. Hoe kan een bedrijf je zomaar beroven van je herinneringen zonder enige uitleg of waarschuwing dat er iets verkeerd is gegaan. Ik heb nog steeds geen duidelijkheid wat de oorzaak is, behalve dat ik zelf alleen maar kan gissen. Kan een bedrijf je digitale gegevens zomaar afpakken zonder enige uitleg of mogelijkheid te bieden een eventuele fout te herstellen. Als er dan een inbreuk op de regels is geweest waarom krijg ik daar dan geen inzage in en waarom niet de mogelijkheid mijn eigendommen in elk geval nog gedurende een bepaalde periode te kunnen veiligstellen.

Het is bizar dat dit zomaar kan in Nederland en velen met mij dezelfde ervaring hebben zonder dat er iets tegen gedaan kan worden. Niemand krijgt te horen wat er dan gebeurd is en iedereen is zijn persoonlijke eigendommen (foto’s, video’s, administratie, mail en andere gegevens) plots kwijt en daar kan niet tegen verweerd worden. Dit is in strijd met de Nederlandse regelgeving. Microsoft support medewerkers bevestigen zelf dat dit een veel voorkomend issue is en vaak technische achtergronden heeft. Gebruikers moet een mogelijkheid geboden worden de aard van eventuele overtredingen en de (on)schuld ervan te kunnen onderzoeken en bewijzen. Mensen worden nu persoonlijk zwaar geschaad doordat zij herinneringen aan dierbaren kwijtraken (sommige zelfs van overleden dierbaren), daarnaast ook financieel geschaad omdat zij gegevens kwijt zijn die zij nodig hebben voor hun professie of zaken waarvoor zij veel geld hebben betaald. De maatregelen die nu door Microsoft genomen worden (het plotseling bokkeren van accounts zonder waarschuwing) staat in geen verhouding tot de “overtredingen”. Als de overtredingen van dermate ernst zijn verwacht ik ook dat er gerechtelijke maatregelen genomen worden door Microsoft maar dat gebeurt ook niet.

Ik hoop dat iedereen die zich in dezelfde situatie bevindt of bevond dit kenbaar maakt zodat we met zoveel mogelijk gedupeerden de krachten kunnen bundelen om dit enorme onrecht en deze misstand aan de kaak te kunnen stellen.

• Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.